Bouwstenen

De huisstijl bestaat uit een aantal bouwstenen. Deze bouwstenen zorgen, samen met het logo, voor het juiste merkbeeld. Consistente en juiste toepassing van de bouwstenen zorgt voor een herkenbare visuele stijl in lijn met de positionering van gemeente Schiedam.  

Kleur

Het krachtige kleurenpalet bestaat uit de hoofdkleur Schiedams heldergeel aangevuld met vier steunkleuren. Schiedams heldergeel heeft een nieuwe kleurwaarde gekregen om genoeg contrast te geven en toegankelijkheid te garanderen. De hoofdkleur biedt herkenning in alle communicatiemiddelen. Schiedams heldergeel staat voor Schiedammers en de historie van Schiedam. Het ondersteunende kleurenpalet vindt zijn oorsprong in het DNA van de gemeente; blauw (water, molens, haven), groen (natuur en wonen), rood (jenever, ondernemen en bereikbaarheid) en paars (kunst, cultuur en Liduina). Het ondersteunende kleurpalet geeft vrijheid en ruimte om verschillende communicatieboodschappen een kleuraccent te geven.

Er zijn de volgende uitgangspunten: 

  • De toepassing van kleur is beperkt tot de gedefinieerde kleuren. Dat geldt ook voor de illustraties.
  • Voor diensten, projecten en thema’s is de keuze voor de steunkleur vrij.  Maar deze keuze sluit gebruik door anderen niet uit.
  • Gebruik kleuren altijd op 100%. Maak geen kleurverlopen en zet kleuren niet met een transparantie-effect over elkaar heen omdat hierdoor nieuwe, onwenselijke, kleuren ontstaan.
  • Kleurtinten zijn alleen toegestaan om de toegankelijkheid van informatie te verbeteren. Dit is het geval bij complexe tabellen/grafieken met veel variabelen of bij illustraties. Online is het toegestaan om kleurtinten te gebruiken als het de user experience (gebruikerservaring) verbetert. Schiedam heldergeel wordt nooit in tint gebruikt.

Primaire huisstijlkleur

Schiedams heldergeel is de hoofkleur van Schiedam. Op alle communicatiemiddelen is Schiedams heldergeel de dominante kleur.

De primaire kleur mag gebruikt worden in kleurvlakken en in typografie. Zorg voor een goede leesbaarheid van de typografie voor alle gebruikers.

Geel

CMYK 0 10 100 0
RGB 255 221 0
# FFDD00
PMS 109 C 
PMS 108 U

Ondersteunende kleurenpalet

Het ondersteunende kleurpalet biedt ruimte om communicatieboodschappen een onderscheidend gezicht te geven. Het secundaire kleurenpalet van rood, paars, groen, blauw en wit mag gebruikt worden voor vlakken of typografie. In print- en drukwerk in kleur is het gebruik van zwart beperkt tot typografie.

Schiedam Rood

CMYK 0 100 60 0
RGB 228 0 70
# E40046
PMS 192 C / 199 U

Schiedam Paars

CMYK 60 70 40 0
RGB 128 91 120
# 805B78
PMS 5135

  
 










 

Schiedam Groen

CMYK 80 0 50 0
RGB 0 170 149
# 00AA95
PMS 326

Schiedam Blauw

CMYK 90 60 0 0
RGB 24 96 170
# 1860AA
PMS 286 U

     











 

Wit

CMYK 0 0 0 0
RGB 255 255 255
# ffffff
 

Zwart

CMYK 0 0 0 100
RGB 0 0 0
# 000000

Toegankelijkheid in druk en online

De toepassing van gekleurde, zwarte en witte typografie op kleurvlakken is onderzocht. Daarbij is uitgegaan van een goede leesbaarheid van teksten in corps 8,75pt in druk en print. Bij een groter corps kunnen deze richtlijnen losser worden toegepast, met inachtneming van de leesbaarheid.

AA toegankelijkheid van content refereert naar de 3 niveaus van website-toegankelijkheid (A, AA en AAA) zoals die op Europees niveau zijn afgesproken in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0). Doel van de WCAG 2.0-webrichtlijnen is iedereen toegang te verschaffen tot online informatie en dienstverlening van goede kwaliteit. WCAG 2.0 is een overheidsstandaard.

Grid

Het grid is opgebouwd uit rechthoeken van 4mm x 4,5mm. Er zijn basisbestanden beschikbaar waarin de stramienen voor de verschillende A-formaten zijn opgenomen. Het grid geeft de voorkeurspositie aan voor plaatsing van grafische elementen als bijvoorbeeld vlakken, kaders, foto’s en illustraties. 

De zetspiegel staat altijd gecentreerd op het onderliggende grid. Een breed inzetbaar kolomstramien biedt vrijheid in het zetten van teksten. De kolombreedte mag naar behoefte worden toegepast en afgewisseld binnen dit grid. Het aantal beschikbare kolommen is wisselend per A-formaat, het kolomwit is altijd 4mm. 

 

Grid A4

  1. Logo is geplaatst op 20%
  2. De bovenmarge is 9 mm (2x4,5)
  3. De marge links en rechts is 17 mm
  4. Het documentgrid bestaat uit rechthoeken van 4 mm x 4,5 mm.
  5. Het basislijnstramien staat uitgelijnd op elke 4,5 mm zodat het gelijk loopt met het documentgrid.
  6. Het grid bestaat uit 9 kolommen van 16 mm. Het kolomwit is 4 mm.

 

 

Vormentaal

Kenmerkend voor de vormentaal van de nieuwe huisstijl is het gebruik van een vlag-element. De vlag van Schiedam is één van de oudste visuele kenmerken van de stad. Deze wordt omarmd door Schiedammers. 

De herkenning die de vlag biedt aan de gemeente komt terug in de nieuwe huisstijl. Het vlag-element van drie strepen in geel is daarom zichtbaar op elk communicatiemiddel en maakt de uitingen echt Schiedams.

Uitgangspunten voor een juiste toepassing van het vlag-element:

  • Het vlag-element mag alleen in Schiedams heldergeel gebruikt worden.
  • Er is nooit meer dan één vlag-element tegelijkertijd zichtbaar. 
  • Het vlag-element is altijd de verbinding tussen twee of meer vlakken. Een van de vlakken kan een "witruimte" zijn.

Maatvoering en positie:

  • Het vlag-element staat in hetzelfde percentage als het logo. De maatvoering en de verhouding van het vlag-element staat vast.
  • Het vlag-element is verplicht op de cover van een communicatiemiddel en mag ook in het binnenwerk worden toegepast.
  • Het vlag-element staat altijd links of rechts aflopend op het communicatiemiddel. In sommige gevallen, zoals in een word-sjabloon, is het niet mogelijk om het vlag-element aflopend te plaatsen. In zo'n geval staat het vlag-element op veilige afstand van de snij- of printmarge zodat het vlag-element niet wordt aangetast.
  • De positie en afstand van het vlag-element tot het logo is gedefinieerd en opgenomen in de basisbestanden. Bij plaatsing aan de linkerzijde is de minimale afstand tot het logo 2 x de hoogte van de boundingbox, aan de rechterzijde is dat 1 x de hoogte van de boundingbox. Het vlag-element staat nooit aflopend aan boven- of onderzijde van een communicatiemiddel. 

1. Vlag-element plaatsing aan linkerzijde: afstand is minimaal 2x hoogte van het logo inclusief boundingbox

2. Vlag-element plaatsing aan rechtzijde: afstand is minimaal 1x hoogte van het logo inclusief boundingbox

3. De maatvoering van het vlag-element is gelijk aan het logo 

4. De minimale marge aan onderzijde voor de plaatsing van het vlag-element = 2 basislijnen

Verschillende positie van het vlag-element links (1) en rechts (2)

Voorbeelden vormentaal

Het vlag-element zorgt altijd voor verbinding van vlakken.

1 - 4. Voorbeelden van de mogelijke combinaties

5. - Niet toegestaan: het vlag-element is slecht zichtbaar. De breedte van de gele strepen versmelten met het kleurvlak.  

6. - Niet toegestaan: het vlag-element staat niet op het onderliggende grid.  

Vlakverdeling

De huisstijl van gemeente Schiedam biedt veel ruimte om verschillende communicatieboodschappen een eigen gezicht te geven. De lijnen van het documentgrid vormen de basis voor de plaatsing van kleurvlakken of kaders voor fotografie of illustratie. In de lay-out is altijd witruimte zichtbaar om visuele openheid te creëren. Vlakken voor fotografie of kleur zijn daarom nooit geheel aflopend aan vier zijden.

Uitgangspunten:

  • Het grid geeft de voorkeurspositie aan voor plaatsing van alle grafische elementen.
  • Fotografie of kleurvlakken zijn nooit helemaal aflopend aan vier zijden: er is altijd een "witruimte" aan een kant van de pagina. De "witruimte" zorgt voor de openheid van de middel.
  • Er is geen beperking van de hoeveelheid vlakken, zolang het in dienst is van het overbrengen van de communicatieboodschap.

Typografie

De typografie is passend bij de missie van de gemeente: toegankelijk en voor iedereen. Een optimale leesbaarheid in print en online staat dus voorop. De huisstijlletters van gemeente Schiedam zijn Interface en Lexia.

Professioneel vervaardigd print- en drukwerk

In professioneel vervaardigde communicatiemiddelen bepalen twee lettertypes het beeld van de gemeente: het schreefloze font ‘Interface’ voor koppen en de schreefletter ‘Lexia’ die geschikt is voor gebruik in langere teksten. Beide fonts zijn ook geschikt voor toepassing digitaal en online. De fonts zijn toegankelijk en hebben een vriendelijke uitstraling door een grote binnenruimte in de letters. Beide fonts zijn onder andere beschikbaar via Typekit in Creative Cloud of te koop via Fonts.com.

Communicatiemiddelen vervaardigd in kantooromgeving

In een kantooromgeving worden communicatiemiddelen gemaakt in office-applicaties, zoals rapporten in Word of digitale presentaties in Powerpoint. Voor deze communicatiemiddelen is gekozen voor de systeemlettertypes Arial en Georgia. Deze lettertypes zijn standaard beschikbaar op alle computers en sluiten in gevoel goed aan bij de huisstijlletters Interface en Lexia.

Digitale en online communicatiemiddelen

Online worden de websafe huisstijlletters Interface en Lexia gebruikt. In digitale middelen en als fallback in online middelen zoals een digitale nieuwsbrief kán ook Arial en Georgia ingezet worden.

 

Alineastijlen

De visuele identiteit van gemeente Schiedam heeft een kenmerkende typografische behandeling. Deze behandeling is afgeleid van het logo waarbij 'gemeente' en 'Schiedam' ten opzichte van elkaar verspringen. Pas deze verspringing ook toe tussen verschillende alinea's of bijvoorbeeld tussen titel en ondertitel. 

De standaard alineastijlen (paragraph styles) zijn opgenomen in de InDesign-basisbestanden. De corpsgrootte van titels en koppen is variabel. Typografie mag in alle huisstijlkleuren worden toegepast, maar let op een goede leesbaarheid.

Alle teksten zijn links lijnend tenzij een andere uitlijning functioneel nodig is, zoals bijvoorbeeld bij een rechts lijnende cijferkolom in een tabel. Alinea’s mogen niet uitgevuld worden. 

Titels

  • Titels staan altijd in onderkast en starten met een beginkapitaal (hoofdletter).

  • Door een combinatie van verschillende gewichten kan een woord extra worden benadrukt.

Overzicht van de alineastijlen

  1. Titel: Interface, maatvoering vrij, mogelijke combinatie van verschillende gewichten
  2. Kop: Interface, maatvoering vrij, mogelijke combinatie van verschillende gewichten
  3. Inleiding: Interface of Lexia, corpsgrootte: 14, gewicht: light, interlinie: 6,5 mm 
  4. Paragraafkop: Interface, Corpsgrootte: 14, Gewicht: bold, interlinie: 6 mm. Paragraafkop optie 2: Interface, corpsgrootte: 12, gewicht: bold, interlinie: 4,5 mm 
  5. Tussenkop: Interface, corpsgrootte: 10, gewicht: bold, interlinie: 4,5 mm. Tussenkop optie 2: Interface, corpsgrootte: 10, gewicht: italic, interlinie: 4,5 mm
  6. Broodtekst: Lexia, corpsgrootte: 8,75, gewicht: regular, interlinie: 4,5 mm
  7. Kaderkop: vrij
  8. Kadertekst diapositief: Interface, corpsgrootte: 9, gewicht: bold, interlinie: 4,5 m

Tabellen en grafieken

Tabellen en grafieken  zijn verplicht in het kleurenpalet van de gemeente Schiedam. Bij complexe tabellen/grafieken met veel variabelen is het toegestaan om kleurtinten te gebruiken en zo de leesbaarheid van de informatie te verbeteren.

In Excel gebruiken we lettertype Arial zodat zodat alle data goed wordt getoond.

Fotografie, illustraties, video en iconen

Beeld is een belangrijk middel om het verhaal van de gemeente Schiedam te vertellen. We laten zien wie we zijn en waar we voor staan. Beelden hebben een positieve insteek. Een mensgerichte benadering, gericht op dialoog met Schiedammers en gebaseerd op vertrouwen is de basis. 

Foto’s zijn echt Schiedams en fris en helder van kleur en uitstraling. Beelden tonen de trots op het DNA van de gemeente. Fotografie in zwart/wit past niet binnen de huisstijlkaders. 

  • De mens, de Schiedammer staat centraal. Echte mensen in echte situaties. Geen gelikte of geënsceneerde beelden. Mensen zijn goed zichtbaar (te herkennen) op de foto. Mensen komen authentiek en oprecht over, uit het leven gegrepen. 
  • Het verhaal op de foto laat de verbinding/samenwerking tussen (beleid van) de gemeente, stad en inwoner, ondernemer of organisatie zien. 
  • De realiteit wordt niet vervormd door Photoshop, montageprogramma’s of andere bewerkingsprogramma’s. We maken geen gebruik samengestelde beelden (meerdere foto’s bewerkt tot één beeld).
  • Op social media mogen beelden iets afwijken van de huisstijlkaders. De beelden passen altijd bij het DNA van Schiedam, mogen niet aanstootgevend zijn en hebben een positieve uitstraling.

Illustraties zijn verplicht in het kleurenpalet van de gemeente Schiedam. We gebruiken een heldere tekenstijl met simpele lijnvoering. Meer informatie en voorbeelden onder 'Downloads'

Video’s hebben een uniforme uitstraling en een duidelijke afzender. Er zijn voorbeelden voor aantiteling, aftiteling en naamsvermelding.

Iconen hebben een uniforme uitstraling en laten direct zien wat het onderwerp is. Meer informatie en voorbeelden onder 'Downloads'. 

Papier

Binnen de huisstijl van de gemeente Schiedam mogen verschillende soorten papier gebruikt worden: coated en uncoated (offset) papier.

Offset/digitaal drukwerk

Bij voorkeur wordt er voor drukwerk (flyers, posters, brochures) een half mat coated papiersoort gebruikt (silk papier). Kleuren worden intens en de fotografie blijft helder. Voor (bewoners)nieuwsbrieven kiezen we voor een nette, niet te luxe uitstraling met het papiersoort HVO 200 grams. Het correspondentiemateriaal voor de gemeente wordt bij voorkeur op uncoated papier gedrukt omdat deze middelen ook geprint (briefpapier) of beschreven moeten worden (formulieren).

Papiermerk correspondentiereeks

Papiermerken veranderen regelmatig van naam of verdwijnen van de markt. De bovengenoemde typen papier zijn verkrijgbaar van diverse merken. Het enige papiermerk dat is vastgelegd, is dat van de correspondentiereeks:

Briefpapier: 90 grams Ordonnans, xerografisch papier, laser en inktjet geschikt - FSC

Enveloppen: Ordonanns, C5 enveloppen 90 grams / C4 enveloppen 120 grams - FSC

Visitekaartjes: 300 grs Ivorex extra wit karton - FSC 

Wagenpark

Met een flexibel wagenpark en hetzelfde logo is de gemeente direct herkenbaar in het verkeer. Voertuigen  hebben in de regel gemeente Schiedam als enige afzender. Het standaard fullcolour logo is het uitgangspunt. Het vlagelement in Schiedams geel wordt zoveel mogelijk toegevoegd.

Er zijn drie markeringsvarianten: een minimale markering, een veiligheidsmarkering en handhavingsmarkering.

Wit met full colour bestickering

Voertuigen zijn wit (RAL 9010 of zo dicht mogelijk benaderbaar) en hebben een full colour bestickering. De bestickering (folies) is na afschrijving van de voertuigen verwijderbaar, zodat voertuigen gemakkelijker te verkopen zijn. De uitgangspunten  voor bestickering in de huisstijl zijn:

  • Het logo staat altijd op het voorportieren
  • Het vlagelement staat tegen de achterzijde van de wagen of boven de wielkast (zweeft nooit in de ruimte en heeft een vaste maatvoering t.o.v. het logo)
  • De url schiedam.nl staat op de achterzijde, onder het nummerbord of links uitgelijnd. 
  • De symbool elektrisch rijden met bijbehorende tekst staat op het tweede portier of achterste zijkant van de wagen. Het symbool kan ook los op de achterzijde van het voertuig.
  • Plaatsing van de huisstijlelementen in overleg met de huisstijlcoördinator van team Communicatie. 
  • Het aanbrengen van de huisstijl op voertuigen is maatwerk. De voorbeelden dienen ter illustratie.

Minimale markering

Deze markeringsvorm is bedoeld voor voertuigen die niet moeten/mogen opvallen maar waarvan de eigenaar wel herkenbaar moet zijn.


 

Veiligheidsmarkering

Specifiek bedoeld voor voertuigen die zeer regelmatig stil (moeten) staan op gevaarlijke plaatsen in het verkeer. De striping bestaat uit verticale banen in retroreflecterend rood.

Handhavingsmarkering

De wagenparkmarkering voor handhavers van de gemeente Schiedam is omwille van herkenning en veiligheid afwijkend van de standaard wagenparkmarkering. Het wagenpark heeft een duidelijke herkenbare striping met het woord ‘Handhaving’ conform de landelijke Beboa richtlijnen. Voor voertuigen die zeer regelmatig stil (moeten) staan op gevaarlijke plaatsen in het verkeer is het belangrijk op te vallen. 

 

Logo elektrisch vervoer

Gemeente Schiedam maakt gebruik van het landelijke logo voor elektrisch rijden.  Dit logo staat in de kleur Schiedams Groen. De bijbehorende pay off is: 
Schiedam rijdt elektrisch
Schoon, stil en zuinig


Kleding

Er is één gemeentebrede huisstijlrichtlijn voor alle bedrijfskleding. 

De huisstijlrichtlijn voor kleding geldt voor alle organisatieonderdelen van de gemeente Schiedam.

Centrale inkoop kleding

Alle bedrijfskleding (uniformkleding, werkkleding en de persoonlijke beschermingsmiddelen) van de gemeente Schiedam wordt ingekocht via een raamcontract. Het daarvoor aangewezen team is namens de gemeente budget verantwoordelijk De leverancier levert de kleding uit op basis van de stijlrichtlijnen voor kleding. Heb je afwijkende wensen voor logobedrukking? Leg dit voor aan de coördinator huisstijl van team Communicatie.

Gemeentebrede richtlijnen kleding

  • Kleding voor het bovenlichaam dat gedragen wordt in de openbare ruimte voorzien we van het volledige gemeentelogo. Het logo wordt op de linkerborst geplaatst gezien vanuit de drager.
  • Kleding dat gedragen wordt in de openbare ruimte naast de weg voorzien we van veiligheidsstriping.
  • Het logo heeft een vaste combinatie van beeldmerk ‘het schild+kroon’ en woordbeeld ‘gemeente Schiedam’. Het is niet toegestaan dit logo (of delen ervan) los te gebruiken. 
  • Met de leverancier zijn afspraken gemaakt per kledingstuk waar en in welke grootte het logo en eventueel het vlagelement staan. Hier kan niet van worden afgeweken. Er is rekening gehouden met zichtbaarheid, representativiteit, de contrastwaarde in kleur en de richtlijnen van de Belastingdienst voor bedrijfskleding.
  • Eventueel kan een functionele of dienstverlenende aanduiding in tekst geplaatst worden. De tekst staat nooit direct naast of onder het logo of het vlagelement. Het lettertype is Interface, met alleen een beginkapitaal en verder gezet in onderkast.
  • Eventueel kan het vlagelement op een speelse, grafische manier worden toegepast.
  • Kleur stof uniformkleding: <n.t.b>, wit of ondersteunende kleurenpalet. Het logo staat altijd in full colour of bij uitzondering in wit. Het eventuele vlagelement staat altijd in Schiedams geel. 
  • We houden rekening met de huisstijlafspraken voor toegankelijke typografie op kleurvlakken; welke kleur tekst op welke kleur ondergrond. 

Sportkleding of kleding bij evenement

Op dit moment valt de inkoop van sportkleding of promotiekleding niet onder het raamcontract. Wel gelden de huisstijlrichtlijnen voor kleding. Houd rekening met deze uitgangspunten:

  • Kleur kleding: sluit aan bij ons kleurpalet
  • Het logo staat altijd in full colour of bij uitzondering in wit. Het eventuele vlagelement staat altijd in Schiedams geel.
  • Toevoegingen in tekst: worden gezet in het lettertype Interface. De tekst staat nooit direct naast of onder het logo of het vlagelement. Het lettertype is Interface, met alleen een beginkapitaal en verder gezet in onderkast.
  • Plaatsing vlagelement: in overleg met coördinator huisstijl van team Communicatie.