Er gelden een aantal aanvullende richtlijnen voor toepassing van de visuele identiteit op digitale middelen.
Uitgebreide informatie over het logo vind je onder het hoofdstuk 'Logo'. Hier kan je ook het logo downloaden.
Het krachtige nieuwe kleurenpalet bestaat uit de hoofdkleur Schiedams heldergeel aangevuld met vier steunkleuren.
Meer informatie over kleuren en kleurgebruik vind je onder het hoofdstuk 'Kleur'. Hier vind je ook de RGB waardes.
De website houdt zich aan richtlijnen voor webtoegankelijkheid en is daarmee toegankelijk voor bezoekers met een beperking.
De gemeente houdt zich aan de eisen uit hoofdstuk 9 van EN 301 549 www.forumstandaardisatie.nl/standaard/digitoegankelijk. Dit staat gelijk aan WCAG 2.0, niveau A en AA.
Overheidsorganisaties zijn verplicht om een toegankelijkheidsverklaring op de website te plaatsen. In de verklaring staat welke maatregelen de organisatie neemt om de website toegankelijk te maken en te houden.
AA toegankelijkheid van content refereert naar de 3 niveaus van website-toegankelijkheid (A, AA en AAA) zoals die op Europees niveau zijn afgesproken in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0). Doel van de WCAG 2.0-webrichtlijnen is iedereen toegang te verschaffen tot online informatie en dienstverlening van goede kwaliteit. WCAG 2.0 is een overheidsstandaard.
Kenmerkend voor de vormentaal van de nieuwe huisstijl is het gebruik van een vlag-element. De vlag van Schiedam is één van de oudste visuele kenmerken van de stad.
Het vlag-element kan je downloaden onder het hoofdstuk 'Vormentaal'.
Voor online gebruiken we het schreefloze font ‘Interface’ voor koppen en de schreefletter ‘Lexia’ die geschikt is voor gebruik in langere teksten.
Meer informatie over het gebruik van deze regels vind je onder 'Typografie'.
De gemeente Schiedam is actief op de diverse social media. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een avatar: een grafische representatie of icoon die de afzender visualiseert.
De avatar voor social media kanalen bestaat uit het wapen zonder woordmerk. Deze uitzondering is gewenst voor een heldere communicatie. De tekst ‘gemeente Schiedam’ wordt verwerkt in de naam van het account.
Zet je persoonlijke sociale media in voor zakelijk gebruik? Dan kun je op je visitekaartje maximaal twee socialmedia-accounts toevoegen: LinkedIn-, Twitter- en/of Instagram-account. Kies alleen je account(s) met een professionele uitstraling en waar je relevante boodschappen plaatst.
LinkedIn <icoon> <accountnaam>
Twitter <icoon> <accountnaam>
Instagram <icoon> <accountnaam>
We communiceren nooit persoonlijke Facebook- en Youtube-accounts.
Ontwikkel je een online middel zoals bijvoorbeeld een website of app, wil je deze gaan aanschaffen, of wil je social media inzetten voor je werk? Neem altijd eerst contact op met het team online media.